به گزارش خبرنگار مهر، تیم های ملی فوتبال مجارستان و سوییس در دومین روز رقابت های جام ملت های فوتبال اروپا موسوم به «یورو ۲۰۲۴» روز شنبه از ساعت ۱۶:۳۰ به مصاف هم خواهند رفت تا تکلیف دیدارهای گروه A در دور اول بازی ها مشخص شود.

این دو تیم در حالی به مصاف هم خواهند رفت که در نخستین دیدار این گروه، شامگاه جمعه تیم ملی آلمان در دیدار افتتاحیه به مصاف اسکاتلند رفت و موفق شد با نتیجه پرگل ۵ بر یک حریف خود را در هم بکوبد. نتیجه ای که ای یک سو آلمان را به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی معرفی کرد و از سوی دیگر این امید را به مجارستان و سوییس داد که خواهند توانست اسکاتلند را از پیش رو بردارند و به نوعی این دیدار نخست می تواند جنبه فینال را برای مجارها و سوییسی ها داشته باشد.

مجارستان در یورو

مجارستان در دهه ۶۰ میلادی یکی از قدرت های برتر فوتبال اروپا بود. این تیم در یورو ۱۹۶۴ موفق به کسب عنوان سوم شد و در یورو ۱۹۷۲ عنوان چهارمی را کسب کرد. اما بعد از آن حتی نتوانست به این بازی ها راه پیدا کند تا اینکه در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ باز هم راهی این مسابقات شدند اما در همان مرحله گروهی از گردونه رقابت کنار رفتند.

این تیم در آخرین دوره یورو که در سال ۲۰۲۰ برگزار شده بود در گروه مرگ و در کنار آلمان، فرانسه و پرتغال قرار داشت و عملکرد موفقی از خود به جا گذاشت. آنها برابر فرانسه و آلمان موفق شدند به تساوی برسند اما شکست ۳ بر صفر برابر پرتغال موجب شد با ۲ امتیاز در انتهای گروه قرار بگیرند و از راهیابی به مرحله بعد بازبمانند.

مجارستان در پی‌تاج و تخت دهه ۶۰/ فرصت سوییس برای تکرار یورو ۲۰۲۰

سوییس در یورو

سوییس اما شرایط متفاوتی در یورو دارد. آنها در ۹ دوره ابتدایی این بازی ها نتوانسته بودند به جمع تیم های نهایی برسند و اولین حضور این تیم در بازی ها یورو در سال ۱۹۹۶ بود که در همان مرحله گروهی حذف شدند. بهترین عملکرد این تیم در یورو در آخرین دوره در سال ۲۰۲۰ بود که توانستند تا یک چهارم نهایی صعود کنند. این تیم در مرحله گروهی با ایتالیا، ولز و ترکیه هم گروه بود و به عنوان یکی از تیم های سوم راهی مرحله یک هشتم شد. این این مرحله توانستند فرانسه را در عین ناباروی در ضربات پنالتی حذف کنند اما در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی مغلوب اسپانیا شدند.

رنکینگ فیفا

سوییس در آخرین رده بندی فیفا در رده هجدهم قرار دارد و تیم ملی مجارستان جایگاه بیست و هفتم جهان را به خود اختصاص داده است.

تیم ملی مجارستان

هدایت تیم ملی مجارستان را «مارکو روسی» ایتالیایی برعهده دارد. سرمربی ۵۹ ساله ای که از سال ۲۰۱۸ روی نیمکت این تیم نشسته است و توانسته در این ۶ سال تیمی منسجم را تشکیل دهد. «دومینیک سوبوسلای» که بازوبند کاپیتانی مجارستان را بر بازو دارد سرشناس ترین بازیکن این تیم است که در تیم لیورپول بازی می کند.

تیم ملی سوییس

در سوی دیگر میدان هم «مورات یاکین» سوییسی روی نیمکت سوییس نشسته است. این مربی ۴۹ ساله از سال ۲۰۲۱ هدایت سوییس را برعهده دارد و در ترکیب خود از بازیکنانی مانند «یان سومر»، «مانوئل آکانجی»، «گرگور کوبل» و «فابیان شار» بهره می برد.

مجارستان در پی‌تاج و تخت دهه ۶۰/ فرصت سوییس برای تکرار یورو ۲۰۲۰

ورزشگاهی آشنا برای بازیکنان دو تیم

این دیدار قرار است در ورزشگاه «راین‌انرژی» شهر کلن برگزار شود جایی که برای چند تن از بازیکنان هر دو تیم آشنا است. ۶ بازیکن مجارستان و ۷ بازیکن سوییس در بوندسلیگا توپ می زنند. هرچند هیچکدام از این بازیکنان در تیم کلن حضور ندارند اما به واسطه حضور در فوتبال آلمان، در این ورزشگاه حضور پیدا کرده اند و همین مساله می تواند به آنها در مواجهه با جو ورزشگاه کمک کند.

تاریخچه بازی های دو تیم

آخرین باری که این دو تیم به مصاف هم رفته اند به سال ۲۰۱۷ و در قالب انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ برمی گردد که سوییس موفق شد با نتیجه پرگل ۵ بر ۲ حریف خود را شکست دهد.

در سال ۲۰۱۶ هم در قالب همین مسابقات سوییس موفق شده بود ۳ بر ۲ به برتری برسد. این دو تیم یک بار هم در تونمنت چهارجانبه قبرس در سال ۲۰۰۲ با هم دیدار کرده اند که باز هم سوییس با نتیجه ۲ بر یک به برتری رسید.

آخرین پیروزی مجارستان برابر سوییس در سال ۱۹۹۸ و در یک دیدار تدارکاتی بود که موفق شدند ۲ بر صفر به برتری برسند.

این دو تیم تا کنون در رقابت های جام ملت های اروپا با هم دیدار نکرده اند اما در مسابقات انتخابی یورو ۱۹۹۶ در یک گروه قرار داشتند که بازی رفت با تساوی ۲ به ۲ به پایان رسید و بازی برگشت را سوییس ۳ بر صفر به سود خود به پایان رساند.

سوییس و مجارستان تاکنون ۴۶ بار در دیدارهای مختلف به مصاف هم رفته اند که ۳۰ برد برای سوییس، ۱۱ برد برای مجارستان و ۵ تساوی به ثبت رسیده است.

مجارستان در آخرین دیدار تدارکاتی خود پیش از شروع این مسابقات موفق شده بود با نتیجه ۳ بر صفر از سد رژیم صهیونیستی عبور کند. پیش از آن هم با نتیجه ۲ بر یک مغلوب ایرلند شده بود.

سوییس هم در دو دیدار تدارکاتی آخر خود برابر اتریش با نتیجه یک به یک متوقف شده بود و استونی را ۴ بر صفر شکست داده بود.